Saturday, December 3, 2011

aku bersyukur...





Ya Allah....
aku byk melakukan dosa terhadap mu...
tp Kau masih bg aku peluang tuk hdup hgga hari ni...
dgn sihat tubuh badan...
dgn rezeki yg melimpah2....
dgn akal fikiran yg cerdas....

Ya Allah.....
bg la aku peluang tuk bertaubat ke jalan mu.....
ke jalan yg menuju kebenaran....
jalan yg akan membawa aku ke syugra-Mu...

Ya Allah....
bg bg la aku nur perunjuk dr Mu...
jgn la Kau cabut nyawa aku sblm sempat aku bertaubat kpd Mu....
bg la aku peluang tuk menebus sgala dosa2 ku terhadap kdua org tua ku....

Ya Allah....
aku memohon petunjuk dr Mu...
tuk aku brubah...
buke kan lah pintu hati aku....
bersih kan lah akal fikiran dan hati aku dr segala kekotoran...

Ya Allah....
aku ingin tuk jd spt muslimah2 yg lain...
moga Kau berilah aku hidayah dan pertunjuk dr Mu...
agar aku dpt jd yg terbaik...
agar aku dpat masuk ke syurga Mu...
jgn la Kau campak kan aku ke neraka...


aku ingin berubah.....
aku ingin menuju ke jalan Mu....
aku ingin ke syurga Mu...
aku ingin bersama org2 beriman...
aku ingin di tempat kan bersama org2 beriman dan beramal soleh sekiranya aku mati....
aku x sanggup akan seksaan Mu.....

lindungi lah aku dr segala kejahatan dan kekufuran....
lindungi lah aku dr gangguan syaitan yg akn membinasakan diriku...
lindungi lah aku dr azab dan seksaan Mu.....



hanya ENGKAU MAHAMENGETAHUI ape yg terbaik tuk diriku..




bimbing lah aku...

hanya ENGKAU YANG MAHA AGUNG.......



jadikan lah aku seperti ini....

aku ingin jadi seperti ini!!!!

agar 1 hari nanti aku dapat menjadi seperti ni...
berniqab....


chantek berniqab...

Thursday, December 1, 2011

kEsErdEhaNaAn~

hidop aku penuh ngn ksderhanaan...
dr aku kecik smpai ke besor gedabak gni....
aku x pernah mrungut apatah ag membantah....
da mmg takdir hidop aku cam gini....
aku tetap epy....sama persis org lain....
hidop aku bahagia dsamping ayahanda dan bonda tersayang....
dr umur 6 tahun, aku jrang ikot lwatan yg skolah anjur kan...
first time aku g lwatan mse umor aku 16thun.....
tu pun tpakse g...
lwatan under ahli lembaga koperasi skolah....
dorg dah sponsor...cme aku perlu bwak duet tuk mkn n tuk blanje...
so...dah sponsor tu...g je la....
tu la kali pertama n terakhir aku g lwatan tyme skolah....
tyme duk matrix lak..aku g lwatan ke UMT....
tu pn sbab dpt result ok tuk sbjek bio...
dan kos pn di sponsor....
kali ni aku kat U...
byk lwatan yg di adakan...
yg terdekat adlh pd 6,7,8 dec 2011 ni...
but aku x g pn coz xdop duet....
bonda da tnye knp x g...
aku juz jwab..
"mmg la duet tuk byor trip tu ma bley bg..tp tuk blanje????"
then bonda trus diam.....
aku xmo la ssoh kan die....
agpn aku tahu yg die sndri pn xdop duet....
dats Y aku decide tuk x g trip tu....
now dlm tgn juz de duet blanje yg ckup2 tuk blan ni je...
blan dpan nye blanje....xtau la pe cer....
bia la...tu pndai2 la aku nnt...hehehehe....
btw...tuk bonda tercinta..
" thanks 4 everything"
xpe la x dpt g trip pn...
jnji kite x bhutang ngn sape2....
lagipn, aku dah di ajar tuk hdup dlam ksederhanaan...
xperlu nk lebey2...
pkai pe yg de....
mkn pe yg mmpu...
beli pe yg perlu...
xperlu tuk ikot org...
"sbab hidop kite x sama cam org lain"
ni je yg mampu....
"jgn pernah mgungkit @ mnyesali pe yg kite rse"
jgn jd tamak!!!!
tipu lau hati ni x tersentuh bile tgk org lain g jejalan...g trip..mkn angin...
jauh di sudut hati ni trase tuk ikot pergi bsama2 mereka...
luangkan mase bersama slapas penat blajor....
tyme ni la nk enjoy bersama mereka....
tp ape kan daya....
aku x mampu....
tp aku x pernah mnyesal dilahirkn sbg ank kpd...
'ISMAIL EMBONG & HALIMAH SULONG'
kerana mereka telah memberikan yg terbaik tuk aku slame ni....
malah aku bangga menjadi ank mereka kerana mereka lah aku bley brada smpai tahap ni....
"thanks bonda & ayahanda"
sume pesanan dan nasihat dr kalian akan ku ingt smpai bile2.....
~LOVE U MORE N MORE N MORE N MORE~

ayahandea dan bonda tercinta..

cinta kamu berdua...

rindu kamu...dan x kan aku lupakn dirimu walau sesaat...

sayang kamu selamanya.........

Sunday, November 13, 2011

n0rmaL ke????

 yup..aku mmg minat die..
die cool...
die cun...
die chantek....
die baek....
die manis....
die xkesah pe owg nk pk sal die...
aku suke tgk die....
aku suke senyum die.....
aku suke mata die....
aku suke style die.....
yup!!!! aku mmg suke die......







Monday, October 24, 2011

sakit...

aku yg owez bt ko trase...
aku yg owez bt ko x da mud...
aku yg owez bt ko nangis...
aku yg owez nk kne jge hti ko....
aku yg owez bt ko sedey...aku bodoh!!!!
aku x mmpu nk bt ko bhagia....
aku yg pentingkan dri sndri...
tp penderitaan yg aku tanggung xda sape pn tahu...
kesakitan yg aku alami xda sape pn rase...
kepayahan yg aku lalui x da sape pn nampak....
yup...aku x sempurna!!!!
tinggal aku kerana aku x layak tuk ko...
ramai ag yg jauh lebey baik dr aku yg mmpu tuk jage ko...
yg mmpu tuk bt ko bhagia....
yg x kn bt ko sedey....
yg x kn bt ko trase...
yg x kn bt ko x de mud bile bsama......
ko lebey layak bsama mereka2 ini.....
aku bkn sape2 tuk ko bgga kan......
aku da xmmpu tuk pthankan sume ni....
sakit aku....prasaan aku....
mati aku...hdup aku....
bia aku tanggung sorg2....
sebab aku lebey pantas hidup sorg!!!!!!

Saturday, September 17, 2011

thanks a lot~

dengan ini...saya,Nor Nazihah Ismail...berterima kasih sangat2 ngan awak ngan ape yg awak dah buat...saya hargai sangat2.......thanks a lot k!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Friday, July 1, 2011

sedey~

sedey..
sbulan duk ngn mereka...
now da blik umah...
mereka menangis bile aku blik...x tido ngn mereka...
dan aku menangis bile tibe di umah....
dpt tau yg mereka ingin msg aku..tp xsmpai cz kredit xde...
bla bce blik surat yg di tulis...huhuhuhu...
terharu...sedey... =(
pape pn...kenangan bersama mereka ckup bharga...huhuhu....
kakak..adeq..baby..achik syg n rindu korg.....

baby syg adeq..mmuuaahhh...

gelagat baby tyme bt homework...

kakak yg smakin chubby..

adeq yg sentiasa nk melawa je...hehehe

Sunday, April 10, 2011

me..final exam...tensen...

nex week da start final exam tuk sem 2 ni...huhuhuhu...
tkut + bdebar2 rsenye...mane x nye..stdy pn xbis ag...pe la nk d jwab lam exam ni....
wlaupn exam da dkat..tp pehan stil x insaf2 ag...
still byk men + koya2 ag..hurmm...smpai bile la.....huhuhuhu
pening2....mkin dekat nk exam...makin tensen...
mne nk pkir exam ag..nk pkir nda yg x ptut di pkir ag...hurm...ntah la...perlu ke pkir????
pehan da pnat tuk pkir nda yg pehan rse xptut pn pehan pkir...btpe pehan nk pkir sowg2..xda gune nye..ryte???
bia la...mgkin smpai sni je kot...let it be....da penat tuk fighting2 ni...
now nk fighting2 ngn final lak....coz pehan da trget tsndri....mgkin pehan x spndai die...tp.....
pehan cube....xpe la...sume yg pehan dpt b4 diz,hsil usaha pehan sndri...no tiru2 owg lain..hehehe...
terbaek~ hahahahaha
mlas da nk pkir..hehehe....bia la...now fokus tuk final...
but kate kak sha, extra effort needed...hehehe
now nak lupe pe yg da jadi...cz my trget nk bt yg tbaek...
xde nda yg lebey penting dr pamily and study....remember dat!!!!
buat si dia tu...study la rjin2....gudluck tuk final...
sy doakn yg tbaek bt awak...smoga awak bjaya cpai pe yg awak nk..
smoga awak bhgia okep.... chill~
im gonna be ok after diz..hope tomorrow will be better than yesterday~
if xda lagi "saya"...
gudluck tuk sume...especially dak2 aqua~
 















Tuesday, March 15, 2011

ingat yer~

ingt ye..."xdop bnda yg lebey pnting dr pamily and study"...huhuhu...
pesanan yg xkan ku lupekn...
mgkin bru sdar skrg ni...byk abaikan pe yg patut krn kejar bnda yg x patut...hurmmm
mnyesal tu de...tp...da xgune....coz sume tu xkn kmbli lagi...
mase blalu xkn kmbli lagi...
yg pnting skrg ni...tebus blik pe yg patut...
bt yg tbaek tuk dri sndri..pamily and study....
bia owg bt kite...jgn kite bt owg...wut u give u get back....remember dat!!!
tiada cinta yg lebey indah slain cinta kuarge dan cinta YANG MAHA ESA.....
jgn mharap ng pe yg blum tntu hk kite.....
biar mse yg tntukan sume nye ok....
truskan hdup cm bese....
kamu mmpu tuk dpt pe yg kamu nk....
"sy nk NOR NAZIHAH ISMAIL yg chill and epy gulaky cm dlu"...come on...
dun be sad ng pe yg da jd....redha je la k...
jgn ptus asa...jgn bg owg pndang rndah and pndang hina kt kite...
mereka x tau sape kite....
hnye kite yg tau sape kite....
dun judge the book by its cover....
teruskan hidupmu ng senyuman yg ceria......
*pesan yg berderet2 aku trime.....aku xkn lupekan...aku akn bt yg tbaik.....wish me luck....
i will do my besh!!!


inspirasi ku~

nasihatmu xkn ku lupe~

sy rndu kamu sgt2...






Wednesday, March 2, 2011

tetibe je windu =)

buhsan...xtau nk btpe...nk study mls ag...hehehe....tbe2 je tringt kat dak2 matrix...
yela,2 thun ngn dowg sume.....windu lak rase cz da lmex jupe....even duk 1 U pn ssah nk jupe...apth agg yg duk jauh....
mls ckp byk2...tgk je la pe yg de ni yup....
wif beluved rumate atie~

wif z~


wif my dear, sue~


bff.......
mish u ol so much~

tyme kt tc...
outing bke pose +shoping bju raye~

shoping tyme~

tyme bke pose~

sempat gk g gambang waterpark b4 biz matrix~

ni dak2 sumbax..
fun+gile2~

penuh camera bley jat dak2 ni~



ni sebahagian dr x-pdt kmph...
korg mmg tbaek lah~

bile la kite bley sahur sme2 cm gini ag yup~
after majlis restu ilmu.....
mish korg sgt2~
clusmate yg sentiase hepening....
thanks guys cz byk bntu pehan~


video

ni je la yg sempat...nt lau de...tambah lagi.....







Monday, February 14, 2011

a girl's heart desire~


Sometimes,
I want to open my hijab,
and show the world,
that I too,
am beautiful in the people's definition.
But,
deep down here,
in my little heart,
I know that beauty is by definition,
a mystery.
and it is forever more rewarding,
to be beautiful in God's eyes.
Sometimes,
I want to wear ruffled dresses and tight jeans,
show off what I really look like,
under those baggy shirts and loosely fitted pants,
make a statement,
that I too,
have a figure and worth looking at.
But,
I know better,
to avoid entering the world of men's imagination,
for I love my future husband,
and I am ashamed,
what should be his, has already been unveiled by others.
Sometimes,
I want to show the world,
the other side of me,
the bubblier, bolder, and crazier me.
put myself on display,
for everyone to see,
to be desired, and admired upon.
But,
I know that eyes are not just eyes,
seeing is not just seeing,
image and respect are gained,
shame and humility deserve a better place,
Because in the end,
it is not just about me,
I carry a lot of impressions and expectations,
of what a Muslim girl should be,
I am covered by the word "Islam" the moment I walk out of my door,
So don't be selfish girl,
Can't you put behind your heart's desire for something worth fighting for?
Love is all it takes.
Love.

ENGKAU tempat ku bersandar~


Terkadang aku rapuh,
Menyerah atas asaku,
Terkadang aku takut mencuba,
Kerana tidak siap untuk kalah.
Dalam sudutku dunia begitu keras,
Dalam pandangku dunia begitu luas,
Fatamorgananya tanpa batas,
Memupus semangat,
menenggelamkan tanpa bekas.
Ku terdiam ditengah keramaian,
Ku berjalan di tengah kecepatan,
Ku berlari di tengah mesin-mesin kehidupan,
Tidak cukup saku untuk sebuah perubahan.
Benarkah demikian?
Ataukah sekadar angan-angan,
Menyerah sebelum berperang,
Mematikan asa sebelum berjuang.
Terlalu baik untukku,
Namun tidak untukMu
Terlalu Wah untukku,
Namun tidak untukMu.
FirmanMu referensi motivasiku,
Sabda NabiMu jalan bimbinganku,
Untuk terus maju dan melangkah,
Menuju ke arah redhaMu.
BagiMu semua kecil,
BagiMu semua mudah,
BagiMu semua boleh,
Hanya kepadaMu aku berusaha dan berdoa.
Meski tertatih,
Ku memantapkan diri,
Meski letih,
Ku tegakkan jiwa dan raga ini.
Kerana ku yakin,
Engkau Maha Melihat,
Engkau Maha Mendengar,
Engkau Maha Mengabulkan,
Tidak sekadar yang aku inginkan.
Alhamdulillah syukur ku ucapkan,
Bismillah daya upaya ku gerakkan,
Ya Aliimu Yaa Khobir Yaa Fattahu Ya Qodir,
Anta a'lamu bi sirri wal a'alamiin.

nota chinta~


Allah....
Ingin sekali aku menulis nota cinta untuk-Mu,
Nota cinta yang sudah lama tidak kutuliskan untuk-Mu,
Bersama embun titisan air mata cinta pada-Mu.
Allah...
Ingin sekali aku mengarang nota cinta buat-Mu,
Nota cinta yang sudah lama tidak kukarang buat-Mu,
Bersama bunga perasaan rindu yang menggebu-gebu.
Allah...
Ingin sekali aku mengirim nota cinta pada-Mu,
Nota cinta yang sudah lama tidak dikirim pada-Mu,
Bersama wangian kesetiaan yang yakin dan padu.
Allah...
Jika ku tulis, ku karang lalu kirim padaMu,
Masihkah Kau sudi membacanya seperti dulu?
Suatu nota dari seorang aku,
Yang hina lagi jahil malah kaku,
Dalam menanggapi erti cinta sejati dariMu.
Allah...
Jika ku tulis, ku karang lalu kirim pada-Mu,
Sudikah Kau membalasnya buat diriku?
Sebuah nota pada seorang aku,
Yang curang tak bererti lagi buntu,
Dalam menanggapi erti kehambaan pada-Mu.
Allah...
Ingin sekali aku memberikan nota cinta untuk-Mu,
Tapi aku malah jadi tidak tahu,
Mahu bermula dari mana,
Mahu mengakhirkan bagaimana.
Allah...
Apakah masih pantas untuk mulutku yang hina ini,
Menyebut nama-Mu Yang Agung itu,

hari bunga-bunga cinta~


Oh hari bunga-bunga cinta sudah tiba. Pasangan muda-mudi Islam juga tak terlepas mengatur program-program 'bulan madu' bersama kekasih hati. Hari kasih sayang itu dianggap sebagai hari yang harus dilalui dengan mencurahkan sepenuh rasa cinta kepada pasangan. Bukan sahaja pasangan suami isteri, malah yang baru menjalin hubungan cinta sehari juga berimpikan perkara yang sama. 14 Februari tersemat di dalam hati, menjadi kenangan yang abadi.
Tunggu! Sebelum terus-terusan kita menjadikan hari tersebut sebagai hari membuktikan rasa cinta yang deminya 'lautan api sanggup ku redah', ketahuilah sejarahnya dahulu. Apa yang selama ini disambut oleh umat Rasulullah SAW, di mana hujung pangkal permulaannya? Jangan kita menjadi manusia yang tuli, mencontohi dan mengikuti sesuatu tanpa kita mempunyai pengetahuan tentangnya. Allah telah menegaskan, "Dan janganlah kamu mengikuti apa yang kamu tidak mempunyai pengetahuan tentangnya. Sesungguhnya pendengaran, penglihatan, dan hati, semuanya itu akan diminta pertanggung jawabnya". (Surah Al-Isra : 36)
Sejarah Valentine's Day
Terdapat pelbagai sumber yang berbeza-beza menceritakan tentang asal-usul Hari Valentine. Yang nyata, tidak satu pun memberi kebaikan kepada kita sebagai umat Islam dan hamba kepada Maha Pencipta. Sedarkah kita, salah satu sebab kewujudan Hari Valentine ini adalah kerana kejatuhan kerajaan Islam di Sepanyol pada tarikh tersebut. Manakala orang yang menjadi dalang kepada kekalahan itu adalah seorang paderi Kristian, Saint Valentine. Lalu, 14 Februari 1492 dinamakan Hari Valentine dan  dianggap sebagai hari kasih sayang kerana Islam dianggap sebagai agama yang zalim. Bukankah dengan menyambutnya, kita sendiri menghina agama kita yang suci? Kejinya jika kita begitu!
Antara sejarah yang lain pula menyebut, Hari Valentine diambil daripada nama paderi Saint Valentine atas kesungguhannya mempertahankan hak para tentera di zaman pemerintahan Claudius II untuk berkahwin. Ini kerana, semasa Claudius II memerintah kerajaan Rom, beliau menghalang tentera-tentera Rom untuk berkahwin kerana pada pendapat beliau, mereka akan lebih kuat dan tabah untuk berperang jika masih bujang. Namun secara senyap, Saint Valentine telah melakukan upacara pernikahan dan ini mendatangkan kemarahan Claudius II. Lalu, paderi itu dihukum gantung pada 14 Februari 269 Masihi.
Fikirkan
Jika kita menjadikan ini sebagai alasan untuk menyambut 14 Februari, dek kerana kesungguhan seseorang menegakkan hak manusia untuk berkahwin, mengapa pula penghormatan itu harus diberi kepada seorang paderi Kristian? Sedangkan di kalangan utusan Allah semuanya banyak berkorban demi cinta mempertahankan agama. Kenangilah rasa cinta dan kasih yang tak terhingga Rasulullah SAW yang banyak berkorban demi kita, umatnya yang amat beliau kasihi. Sungguh, jangan pernah kita meletakkan penghormatan itu lebih tinggi kepada pemimpin dari kaum kafir berbanding pemimpin teragung kita, Muhammad SAW!
Kita sedia maklum, sesuatu perayaan yang tidak berlandaskan agama Islam pasti mendatangkan sejuta keburukan dan kebinasaan. Lihatlah, berapa ramai anak-anak gadis seagama yang telah terkulai layu di tangan kekasih hati hanya demi membuktikan rasa cinta yang berinspirasikan Saint Valentine? Berapa ramai pemuda-pemuda yang menggalas tugas  khalifah di muka bumi melakukan maksiat dan zina demi tarikh yang dianggap keramat itu ? Segeralah kita membendung sambutan Hari Valentine. Jangan biarkan benih kesesatan menumbuh lalu menjadi pohon yang menutupi sinar iman di dalam hati.
Ingatlah firman Allah, "Dan demi sesungguhnya jika engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka sesudah datangnya (wahi yang memberi) pengetahuan kepadamu (tentang kebenaran), maka tiadalah engkau akan peroleh dari Allah (sesuatu pun) yang dapat mengawal dan memberi pertolongan kepadamu.(al-Baqarah:120).

aku seorang mujahidah~


Mampukah aku menjadi seperti Siti Khadijah?
Agung cintanya pada Allah dan Rasulullah,
Hartanya diperjuangkan ke jalan fisabillah,
Penawar hati kekasih Allah,
Susah dan senang rela bersama.
Dapatkah ku didik jiwa seperti Siti Aishah?
Isteri Rasulullah yang bijak,
Pendorong di kala kesusahan dan penderitaan,
Tiada sukar untuk dilaksanakan.
Mengalir air mataku,
Melihat pengorbanan puteri solehah Siti Fatimah,
Akur dalam setiap perintah,
Taat pada abuyanya yang sentiasa berjuang,
Tiada memiliki harta dunia,
Layaklah ia sebagai wanita penghulu syurga.
Sanggupkah aku menjadi ibu seperti Khansa'?
Rela menyerahkan anak-anaknya ke medan pertempuran,
Biarpun darah menjadi penggantinya,
Asalkan syahid menjadi habuan.
Aku pasti akan berusaha menjadi pewaris mereka,
Ayuh, kita bangun bersama,
Wahai para mujahidah!

insan ulung kekasih Allah S.W.T.~


Kita kini sedang menyambut ketibaan bulan Rabiul Awwal yang telah mencatatkan peristiwa penting dalam sejarah Islam. Di mana apabila tibanya bulan Rabi'ulawwal setiap tahun, umat Islam di seluruh dunia sama-sama mengingati tarikh kelahiran junjungan besar nabi Muhammad S.A.W.
Kelahiran dan kebangkitan junjungan besar nabi Muhammad S.A.W sebagai rasul akhir zaman telah membawa sinar bahagia kepada manusia dan rahmat kepada seluruh alam yang selama ini tenggelam dalam kejahilan dan hidup bermusuhan antara satu sama lain. Yang kuat memerintah yang tidak berdaya, yang kaya memeras yang miskin, yang gagah menindas yang lemah, undang-undang terletak pada pandangan nafsu dan bukannya berdasarkan wahyu sehingga hidup manusia bercelaru hilang pedoman dan tempat rujukan untuk berlindung.
Sejarah telah mencatatkan kisah perjalanan pahit maung kehidupan Rasulullah S.A.W. di dalam tugasnya menyebarkan dakwah Islam yang mulia ini, baginda pernah dikeji, dihina, diugut, dibaling dengan batu sehingga berdarah, dipulau kaum keluarganya namun untuk meninggalkan amanah Allah ini tidak sekali-kali terlintas di dalam jiwanya.
Justeru, Rasulullah S.A.W. yang diutuskan kepada umat manusia sebagai penghulu segala rasul, wajib kita sama-sama mentaatinya, dengan erti kata melaksanakan segala perintahnya dan meninggalkan segala tegahannya. Mudah-mudahan kita beroleh kecemerlangan dan kegemilangan hidup di dunia dan di akhirat.
Firman Allah dalam surah al-Hasyr ayat 7:
Maksudnya : "Dan apa jua suruhan yang di bawa oleh Rasulullah kepada kamu maka ambillah akan ia serta amalkan, dan apa jua yang dilarangnya  kamu melakukannya maka patuhilah larangannya. Dan bertaqwalah kamu kepada Allah, sesungguhnya Allah amat berat azab siksanya (bagi orang-orang yang melanggar perintahnya)".
Melalui cacatan sejarah juga kita dapati bagaimana kehidupan Rasulullulah S.A.W. yang sentiasa dijaga dan dipelihara oleh Allah S.W.T. bagi menjamin dakwahnya diterima oleh masyarakat. Walaupun baginda hidup dalam suasana masyarakat jahiliah yang sesat bertuhankan nafsu, namun baginda tidak terlibat dengan penyembahan berhala, minum arak, berjudi, malah tidak pernah berhibur dengan hiburan yang melalaikan. Begitu juga, baginda bersifat amanah sehingga digelar "al-Amin" serta sentiasa menjaga pergaulan dan percakapannya.
Baginda Raslulllah S.A.W. turut dididik dengan ujian bagi mematangkan fikiran dan tindakannya, di mana sejak kecil lagi baginda menjadi yatim piatu dengan kewafatan ayahanda dan bonda yang tercinta. Penjagaan baginda yang yatim piatu diambil alih oleh datuk kesayangannya Abdul Mutalib, tetapi Allah S.W.T. sekali lagi menguji baginda dengan kematian datuknya ketika baginda berusia lapan tahun dan penjagaan baginda berpindah kepada bapa saudaranya Abu Talib. Cuba kita bayangkan?. Bagaimana nabi yang bakal melaksanakan tugas dakwah Islam yang begitu besar dan berat telah diuji dengan kehilangan ahli keluarga ketika usianya yang masih kecil. Tetapi Allah maha penentu segala-galanya, di mana setiap sesuatu yang berlaku mempunyai hikmatnya yang tersendiri. Ujian kewafatan ahli keluarga tercinta telah mendidik baginda sebagai seorang yang cepat matang dan tidak terlalu bergantung kepada orang lain.
Bersempena sambutan Maulidur Rasul yang diadakan saban tahun, marilah kita sama-sama menghayati dan mencontohi ketabahan serta kesungguhan baginda dan para sahabat dalam menegakkan syiar Islam sehingga terpancar kecemerlangan dan kegemilangan Islam merentasi dunia timur dan barat.
Sebagai seorang pemimpin agong baginda Rasulullah S.A.W. mempunyai pandangan jauh dan akal fikiran yang tajam serta semangat juang yang tinggi, kekuatan rohani yang mendalam, tabah dan keberanian menempuh berbagai cabaran dan dugaan yang perlu kita contohi, sama ada di waktu penghijrahannya dari kota Makkah ke kota Madinah atau selepasnya. Oleh yang demikian, umat Islam pada hari ini hendaklah bangun membina kekuatan rohani seimbang dengan kekuatan akal dan jasmani seperti yang ditunjukkan oleh baginda Rasulullah S.A.W. dalam menyebar luas syiar Islam. Ini kerana setiap umat Islam pada hari ini adalah bertanggungjawab meninggikan dan mempertahankan agama Allah.
Di antara ciri-ciri dan sikap terpuji baginda Rasulullah S.A.W. yang perlu dicontohi :
1. SEBAGAI KETUA KELUARGA YANG MULIA DAN BERTANGGUNGJAWAB.
Dalam kesibukan baginda sebagai pemimpin negara, sebagai pendakwah, ketua tentera dan pelbagai urusan lainya tetapi baginda tidak pernah melupakan soal membina keluarga yang harmoni. Bagaimana baginda menunjukkan kaedah yang berkesan untuk melahirkan sebuah rumahtangga Islam sejati yang berjaya melahirkan generasi Islam yang bertakwa. Ini bertepatan dengan firman Allah dalam surah al-Tahrim ayat 6 :
Maksudnya : "Wahai orang-orang yang beriman! Peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari neraka yang bahan-bahan bakarannya manusia dan batu (berhala), neraka itu dijaga dan dikawal oleh malaikat-malaikat yang keras kasar (layanannya), mereka tidak menderhaka kepada Allah dalam segala yang diperintahkan kepada mereka, dan mereka pula tetap melakukan segala yang diperintahkan."
2. SEBAGAI PEMIMPIN YANG BIJAKSANA
Rasulullah S.A.W.  merupakan seorang pemimpin yang ikhlas dalam memperjuangkan dan menegakkan syiar Islam. Peribadi baginda yang luhur, tidak ingin dipuji, tidak mementingkan diri sendiri, tidak mementingkan kebendaan serta mengejar pangkat dalam perjuangannya. Akhirnya baginda telah berjaya membentuk peribadi, masyarakat dan negara Islam yang unggul dan terbilang.
Amat sesuai baginda menjadi contoh teladan yang paling baik. Sabda baginda :
" اِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَكَارِمَ الأَخْلاَقِ "
Maksudnya: "Sesungguhnya aku diutuskan untuk menyempurnakan akhlak yang mulia ".
3. MEMILIKI AKHLAK YANG SEMPURNA.
Baginda diutuskan bersama akhlak yang sempurna sebagai asas panduan kepada setiap lapisan masyarakat. Hal ini dinyatakan oleh Allah S.W.T. di dalam al-Ahzab ayat 21 :
Maksudnya : "Demi sesungguhnya! Adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik, iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredhaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat, serta ia pula menyebut dan memperingati Allah banyak-banyak (dalam masa susah dan senang)."
Seterusnya baginda terkenal dengan ketegasan dalam perjuangan mempertahan agama Allah tanpa rasa takut dan menolak sebarang bentuk tawaran keduniaan. Seandainya sifat seumpama ini dapat kita laksanakan pastinya Islam bertambah maju dan setiasa disegani kawan mahupun lawan.
Dalam membina masyarakat yang harmoni pula baginda menggariskan beberapa panduan antaranya menanamkan sifat berkasih sayang, tolong menolong, menjaga hak kejiranan dan sebagainya demi menjaga dan membentuk masyarakat sejahtera.
Inilah antara sifat-sifat dan ketabahan baginda Rasulullah S.A.W. di dalam menegakkan agama yang benar dan diredhai Allah S.W.T. Maka bersempena sambutan Maulidur Rasul yang kita sambut pada tahun ini hendaklah dilakukan dengan hati yang benar-benar insaf dan ikhlas serta berbeza dengan cara sambutan Maulidur Rasul yang pernah dilakukan oleh Abu Lahab yang terlalu gembira menyambut kelahiran baginda dengan sanggup memerdekakan hamba kesayangannya serta menyembelih 100 ekor unta tetapi akhirnya apabila baginda menyatakan tentang kenabiannya serta dakwah Islam yang dibawa oleh baginda maka dialah orang paling keras menentang baginda sehingga kisahnya dirakamkan dalam surah al-Masad.
Oleh itu, kita perlu sedar dan insaf sambutan yang kita raikan mestilah selari dengan apa yang diucapkan, jangan kita bersungguh-sungguh memuji akhlak Rasulullah S.A.W. Tetapi akhlak remaja kita terbiar semakin hari semakin liar, tidak terkawal dan terlalu mementingkan hiburan sehingga mengabaikan tuntutan agama. Begitu juga, jangan kita hanya memuji baginda yang mengharamkan arak, judi dan riba sedangkan di sekeliling kita arak, penagihan dadah, pil khayal, ubat batuk dan segala macam yang memabukkan semakin manjadi-jadi seakan-akan tidak ada penghujungnya.
Maksudnya : "Dialah yang telah mengutuskan dalam kalangan orang-orang (arab) yang ummyyin, seorang rasul (nabi Muhammad) dari bangsa mereka sendiri, yang membacakan kepada mereka ayat-ayat Allah (yang membuktikan keesaan Allah dan kekuasaannya), dan membersihkan mereka (daripada iktikad yang sesat), serta mengajarkan mereka kitab Allah (al-Quran) dan hikmah (pengetahuan yang mendalam mengenai hokum-hukum syari'at). Dan sesungguhnya mereka sebelum (kedatangan nabi Muhammad) itu adalah dalam kesesatan yang nyata." ( Surah al-Jumuah ayat : 2 )
Nabi kita Muhammad SAW adalah seorang Rasul yang telah menyelesaikan segala permasalahan umat dan telah menyempurnakan amanah Allah SWT sewaktu hayat Baginda dengan meninggalkan dua khazanah yang amat berharga kepada kita sebagai panduan hidup iaitu al-Quran dan Sunnah Nabawiyah. Ini bertepatan dengan sabda Rasulullah SAW:
Maksudnya: "Aku tinggalkan kepada kamu dua perkara yang kamu tidak akan sekalian sesat selagi mana kamu berpegang dengan keduanya iaitu kitab Allah dan Sunnah Nabi". (Riwayat Iman Malik )

Monday, February 7, 2011

perjalanan yg tak dirancang~

semalam cuti CNY....then,kak n abg ajak kuar jln2....last2 smpai2 kt gmbang waterpark...huhuhuhu....besh la agk...tp bfore diz pehan da g...ni kali ke-2....fun la cz bdak kcik ni mmg ske men air...hehhee....sampai xmo naik...pehan pn men la ngn die...besh sgt....ni da ket gmbr yg pehan smpat amek...
ni bdak kecik sgt ske me air..
ni slah 1 part kt gmbang waterpark
ni kak n abg...bsme dak kcik yg thomey..
after blik dr waterpark...ktorg g ECM....mmg shoping sakan la...agk2 nyesal la g....ahhahaha...yela...byk duet abes....ahakzz.....tp hepening...hehee...to my sis n bro in law...thanks yup....
letey tp fun+cun...

Saturday, January 29, 2011

my luvly family~

luvly dad & luvly mum
ni luvly parents pehan....pehan syg dowg sgt2...lau x dop dowgt,xdop la pehan...huhuhu....pehan akn jd ank yg tbaik tuk dowg....nk bt dowg bgga ngn pehan...perhhh...tggi cite2 pehan...hehehhe...
rohaida a.k.a k.long
ni first sis pehan...now da kawen...tp pic hsband die undefined...hehehhe...de 5 owg ank...tp pic ank2 die x sume pehan de....
amirul a.k.a along
ni ank k.long yg first...die la cucu parents pehan yg paling tue....ehhehee....rmai yg ingt die ni pkwe pehan...ahakzzz....
amsyar

ni ank k.long yg second..now bru form 4...tp da blagak cm owg bsar...ehehhe...
aiman..
ni yg third...now drjah 5....tp ni pic mse kcik...
aidil...
ni x tau la pic zaman bile...tp ni je yg de....hehehe.....
gmbr ank k.long yg last x da la....xjumpe lorh...showie....

abg mie & kak yus
ni second bro pehan...die ank tunggal laki lam family pehan...die la yg jage pehan n akak2 pehan tyme ktorg kecik...lupe nak gtau...name die mohd azam and his wife,fairuz...
my bro & his family...
anak pertama die laki....name die imran...second...balqis.....third..irfan...and the last...isyraf.....
kak lina & abg amril

ni third sis pehan....name die rohaiza azlina....hubby die lak amril nurman....pic ni mse die g hliday arytu....ngn die pehan paling rapat..tp kekadang gduh gk...hehehe...bese la..asam gram adeq bradeq....
ni ank2 k.lina...
smua ank k.lina pempuan...hhuhuhu...first,alya...second,alyssa a.k.a adeq....third,aidriana a.k.a baby...
kak zila & abg nazron
ni sis pehan yg ke 4...bru je kawen...pas die kawen...pehan x dop teman nk gduh...hehhehee....
aidreesya buchuk..
ni ank kak zila...now pehan byk spend tyme ngn die la kat umah..yela...pehan mne de adeq....hehehehe...jd die la pehan kianat...ehhehee..
its me....
pehan ank last lam family...semua da kawen...tggal pehan je sowg yg x kaen...hehehee......xpe la...blum smpai seru...tp pilihan hati tuh da de...hehehee....
~pehan syg family pehan sgt2...~